neljapäev, 22. aprill 2010

Reljeefne paberkompositsioon




VII kunstiklassi reljeefne kompositsiooni ülesanne oli vaja lahendada ajalehe, liimi ja värviga. Aluseks valisin papi. Töö algas nn palli tegemisega ajalehest. Edasi tuli see liimida alusele ja vormida väikeste pabertükkide ja teibiga ühtlasemaks. Juurde võis lisada ka teisi geomeertilisi vorme. Seejärel oli vaja kompositsioon värviga huvitavamaks kujundada.
Mõned soovitused:
1.kogu töö võib jääda ka ajalehepõhiseks, ilma värvita
2.kompositsiooni loomisel peaks lõpptulemus jääma abstraktne
3.väga keerulised ja haralised vormid ei anna head tulemust
4.lõpptulemuse hindamisel peab olema paindlik, kuna igaühe kompositsioonitaju ja tunnetus on väga erinev ja isikupärane

"Minu muinasjutt"

II klassi lapsed kirjutasid ise muinasjutu. Alustan tundi sõnadega "Elas(id) kord......". Siit läks edasi igaühe oma muinasjutt. Tuletasin meelde muinasjutu ülesehituse põhimõtte-kes elasid, kus elasid, mis juhtus jne. Loos peab olema koht, mida on võimalik illustreerida. Mu´inasjutu võib kirjtada oma käekirjaga või teha arvutis.Edasi kleepisime jutu paberile ja juurde oli vaja joonistada pilt.
Mõned soovitused:
1.klassiõpetaja saab selle teema käsitlemisel kaks hinnet
2.oma käekirjaga kirjutatud muinasjutt on kõige hinnatavam
3.hea oleks lugeda õpetajal muinasjutt läbi, sest pilt peaks avama olulisema koha

"Luiged"




Esimese kunstiklassi tunni teemaks oli veelindude kujutamine-selleks sobisid kõige paremini luiged oma ilu ja graatsiaga. Fotode pealt sai selgeks luige keha osad. Linnud rebisime välja valgest paberist-kõigepealt ovaalne keha, seejärel pea, kael, tiivad ja nokk. Rebimine on äärmiselt vajalik just käelise arengu seisukohalt. Tagafooniks valisin sinise toonpaberi, mis tõi töösse koheselt meeleolu. Kui luiged olid kleebitud, maalisid lapsed juurde vee ja taimed.
Mõned soovitused:
1.korraga võiks välja rebida 2.-3. luige keha (kasutada õhemat valget paberit)
2.kaela vorm peaks andma lindudele liikuvuse ja karakteri-kas S tähe kujuline, sirge jne.
3.vee ja ümbruse maalimisega saab iga laps panna oma pilti isikupära
4.mitme ühesuguse kujundi rebimine või ka lõikamine annab töödele ühetaolise tulemuse, siin peaks õpetaja väga oskuslikult suunama just leidma isikupära ja erinevusi
5.jälgida on vaja, et laps rebiks õigesti, mitte ei kärista (vajalik ettenäitamine)

"Kala neelas alla...."


I kunstiklassis uue tehnika õppimiseks valisin veega seotud teema. Kuna lihtsalt kala kujutamine on igav, siis tõin sisse ka fantaasia osa. Nii saigi töö pelakirjaks "Kala neelas alla...". Teema avamisel jõudsime muinasjutuni välja. Tehniliselt oli vaja kokku panna nii vildikas kui akvarell. Kala kõht oli läbipaistev ja seal olevad esemed ja tegelased võis värvida vildikatega. Vee ja kala kujutamisel õppisime tundma akvarelltehnika eripära-töö olgu hästi vesine ja voolav.
Mõned soovitused:

1.kala läbipaistva kõhu kujutamine on lapsele võõras, seda võiks ette näidata
2.soovitav on pliiatsiga tehtud jooned üle tõmmata ühe või mitme vildika tooniga
3.akvarellmaali puhul peaks juba alguses kasutama akvarellpaberit


neljapäev, 15. aprill 2010

9 bk lõputööde kaitsmine.


9 bk klassi minu kunstirühm kaitses 15.aprillil oma lõputöid Kullo Lastegaleriis. Fotod kaitsmisest ja ühest kunstitunnist aadressil

teisipäev, 13. aprill 2010

Kirjakompositsioon joonistatud ANTIIKVAGA


10 klassi valikaines valmis kirjagraafiline töö joonistatud ANTIIKVA tähtedega. Mooduliks oli ruut, mille sisse oli vaja konstrueerida 4-6 erinevat tähevormi (soovitav I, A, N, P, S, O). Alustada võiks I ja A tähega. Siin saab selgeks teha tähe põhijoone laiuse 1/10 tähe kõrgusest, peenem joon poole kitsam. Edasi oleks vaja konstrueerida seriifid. Huvitava lahenduse saab, kui tähed joonistada üksteise peale ja ka lehte pöörates. Range, reas ja joonlaua ning sirkliga konstruktsioon on tegijale igav ja väsitav.
Valmis kompositsioon saab veelgi huvitavam, kui katta erinevad pinnad kas värvidega või mustritega.
Mõned soovitused:
1.ruut võiks olla suhteliselt suur
2.viltpliiatsite ja markeri kasutamine teeb töö rõõmsaks
3.metoodilist abi saab ka õikust "Kaunis kiri", autor jüri Mäemat




pühapäev, 11. aprill 2010

IX klassi lõputööde näitus Kullo Lastegaleriis

Kauri Romet Aadamsoo
Sellel aastal lõpetab IX kunstiklassis minu rühmas 15 tublit noort inimest. Nende ja minu kooli IX ning XII kunstiklasside lõputööde näitus on vaadata kuni 24.aprillini Kullo Lastegaleriis.
Õpetajate Lehes ilmus minu kirjutatud artikkel
Heaks traditsiooniks on saanud näidata igal kevadel Kullo lastegaleriis Pelgulinna kooli kunstiklasside lõputöid. Tänavu on välja pandud nii maale kui ka graafikat, objektikunsti ja videot, fotosid jne.Põhikooli lõputööde seas on hulgaliselt maale, millel kujutatud maastikku, oma peret, loodust, sotsiaalseid probleeme jne. Mõned autorid on piltidel välja elanud noore inimese maailmavalu; on sedagi, mis tundub koolikunstile võõras ja kohati lubamatu. Ilmselt on kunsti väljendusvorm muutunud, hea ja ilusa kõrvale pressib kurjus ja inetus. Gümnaasiumilõpetaja on oma lõputööd teinud märksa sügavamalt ja kaalutlevamalt. Julgelt on esitatud installatsioone, samas on ka klassikalist pildikunsti. Harjumuspärased kunsti väljendusvahendid on asendumas uute ja kombineeritud tehnikatega. Just sel moel avaneb noore isikupära ja väljenduslaad. Peab ju lõputöö kokku võtma kunstis õpituOluline on põhimõte: kunst teeb inimese paremaks, avardab maailma!Selle aasta lõputööde juhendajad on õpetajad Triinu Jürves, Margus Tänav, Tavo Tall ja Jüri Mäemat.Põnevat kunsti saab Kullo lastegaleriis vaadata 24. aprillini.

"Kala"


I kunstklassis katsetasime saviga voolimisele vahelduseks teha objektikunsti ajalehepaberi, teibi ja värviga. Sel aastal oli kala (eelmisel lind). Kõigepealt vaatasime kalade pilte. Seejärel tuli ajalehed kortsutada tugevaks palliks, Edasi tõmbasime teibiga ajalehepalli ühtlaseks ja tugevaks vormiks, värvisime guaššvärvidaga üle, tegime mustrid peale ja lõbus kala oligi valmis. Keerulisem oli saba lisamine, mõni sai sellega hästi hakkama.
Mõned soovitused:
1.ajaleht võiks olla pehmem, mitte läikiv ja jäik
2.teip peab olema paberteip (mitte valge vaid kollakam, Tesa jne.), ühel lapsel kaasavõetud teibirull ei jäänud üldse paberi külge kinni
3.ülevärvimisel võiks kasutada rohkem liimi sisaldavaid värve
4.värvid võiks olla säravad ja intensiivsed
5.esimene töö võiks olla lihtsa geomeetrilise vormiga
6.vormiülesanded on väga vajalikud, kuna laste käeline tegevus on langenud

"Peegeldus suurveel"


Selle aasta kevad pakkus hea teema ka lastele- "Peegeldused suurveel". Tegijateks valisin VII kunstiklassi, kuna peegelduse maalimine on suhteliselt raske. Peegeldus võis olla porilogul, metsas, koduaias jne. Igaüks valis endale meelepärase teema. Kõigepealt tegid lapsed kavandi, seejärel alusjoonise. Peamine rõhk oli akvarellidega maalimisel.
Lapsel on kartus värvi voolamise ees-äkki ei tule ilus töö!
Maalimise käigus tuleb siiski lapsi mingil määral aidata, näidata ja suunata, kuidas värv voolab, kuidas värv nn "elab oma elu". Tööd tulid kevadised ja akvarellilikud.
Mõned soovitused:
1.alusjoonise võib enne maalimist üle joonistada viltpliiatsiga
2.akvarellimise eel oleks vaja teha harjutusvisandeid (häid nippe saab Anu Purre õpikust)
3.peegeldusel on kõik objektid tuhmimad, ebaselgete kontuurjoontega